Hem > Uncategorized > Entreprenörskap på högskolan

Entreprenörskap på högskolan

Den här dagen inleddes relativt tidigt på Studentpalatset med ett seminarium om Entreprenörskap på högskolan, gemensamt arrangerat av SSCO och Tria. Vi har utgått från regeringens ambition att entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom utbildningssystemet och satt den i relation till hur verkligheten ser ut på två av våra större lärosäten, Stockholms universitet och Södertörns högskola. Resultatet finns delvis publicerat i Gaudeamus och ST Press (ännu ej på nätet).

Den avslutande diskussionen blev mycket givande mellan Mikaela Almerud, högskoleexpert på Svenskt Näringsliv, Antonia Ribbing, samordnare för Samverkansuppgiften på Södertörns högskola, Sara Arons, vd för Drivhuset Uppsala, och Hans Björkman, samhällspolitisk utredare på Unionen. Det står redan nu klart att en mängd aktörer från olika håll troligen kan enas bakom ett antal åtgärder för att förbättra högskolornas arbete med att uppmuntra studenterna till entreprenörskap och underlätta deras inträde på arbetsmarknaden. De förslag som SSCO och Tria hade ställt upp på förhand gäller dessa tre punkter:

  • Förtydliga uppdraget från regeringen till högskolorna på ett sätt som klargör vad studenterna ska erbjudas.
  • Tillför öronmärkta medel för undervisning i och rådgivning om entreprenörskap.
  • Informera bättre – vår undersökning visar att kännedomen om vilket utbud som redan finns på högskolorna är mycket låg bland studenterna.

Bakgrunden till seminariet är naturligtvis att vissa grupper av studenter och yngre akademiker upplever svårigheter med att ta sig in på arbetsmarknaden, trots att allting tyder på att det finns ett stort och växande behov av deras kompetens inom den kunskapsintensiva tjänstesektor som Stockholmsregionen bygger större delen av sin tillväxt på. Det finns kort sagt goda anledningar att se över vilka smörjmedel man kan hitta för att förenkla inträdet på arbetsmarknaden för unga högutbildade. Entreprenörskap – definierat som förmågan att inom arbetslivet omsätta idéer, kreativitet, förmågor och kunskaper till något värdeskapande – är troligen ett av de viktigaste verktygen för att minska glappet mellan studier och arbetsliv.

Den diskussionen har på sistone även förts i samband med Saco Studentråds färska rapport om samverkansfrågan: Lisa Gemmel, Senait Berhane, Stina Hamberg.

Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. juni 8, 2010 kl. 10:10 f m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: