Hem > Uncategorized > Mer pengar till Konstfack

Mer pengar till Konstfack

”Inga mer pengar till Konstfack”, skanderar folkpartisten Mathias Sundin med anledning av helgens avslöjanden om två konststudenters något urspårade ”installationer”. I ena fallet rör det sig om en kvinnlig elev som fejkat psykisk sjukdom, och därmed tagit skattebetalarnas pengar i anspråk i samband med omhändertagandet av polis och vårdpersonal. I andra fallet om en manlig elev som vandaliserat en tunnelbanevagn och därmed provocerat fram reaktioner från kulturministern såväl som ett skadeståndskrav på 100 000 kronor från SL:s styrelseordförande Christer G. Wennerholm. Ilskan från de två senare är naturligtvis rättmätig – det kan aldrig vara meningen att skattebetalarna ska stå som medfinansiärer till vandalisering och välfärdssabotage.

Däremot är det oroväckande att Mathias Sundins utfall vinner ett förbehållslöst stöd från så många håll. Partikollegan Fredrik Malm, den borgerliga bloggaren Dick Erixon och ett antal ledarsidor gör alla ett fundamentalt felslut när de på allvar tar händelserna till intäkt för att något är fel på konsten som sådan, eller den konstnärliga utbildningen i allmänhet. Systemkritik i all ära, men Svenska Dagbladets Clemens Poellinger har onekligen en poäng när han påpekar att detta verkar vara något helt annat: moralpanik och ett framlockat latent kulturhat. Varför annars dessa oproportionella reaktioner från människor som fram till nu aldrig ägnat kulturen en offentlig tanke?

Liberala Dagens Nyheter står tack och lov för en viss eftertanke när de i dagens huvudledare förklarar att politiken bör lämnas utanför denna soppa. DN ursäktar också i någon mån den otydlighet med vilken Konstfacks ledning har uttalat sig i ett läge där ”politiker och allmänhet mer eller mindre skadeglatt söker komma åt skolan”. Detta är helt rätt: konstnärliga institutioner måste naturligtvis uppmuntra en diskussion bland sina elever om vilket ansvar de har och vilka samhällsresurser som de har rätt att ta i anspråk. Men, som DN uttrycker det, och som Fredrik Malm med flera bör ta till sig innan de börjar peta i utbildningspolitiken:

Den diskussionen behöver föras i skolan och det utan hot om repressalier i form av minskade anslag eller dylikt.

Annonser
Kategorier:Uncategorized Taggar:,
  1. Jut
    februari 17, 2009 kl. 2:23 e m

    Detta har inget med politik att göra. Den som inte förstår att brott inte kan rättfärdigas i konstens namn har en skruv lös. Det är fullständigt obegripligt hur konstfack kunnat ge akademiska poäng för ett konstverk som uppebarligen är grundat på en brottlig handling. Den konstfackelev som förstört T-banevagnen ska naturligtvis åtalas precis som alla andra som begår samma typ av brott. Nästa gång är det ditt hus som någon bränner ner, filmar och får akademiska poäng för. ”Studier på konstfack” har aldrig hittills varit ens en förmildrande omständighet i svensk brottmålshistoria.

    • Nicke
      februari 17, 2009 kl. 2:38 e m

      Liksom du anser jag att kritik (och eventuellt åtal) bör riktas mot de enskilda studenterna och att en diskussion bör föras på Konstfack om vad som är okej och inte. Däremot är det i högsta grad olämpligt att politiker och tyckare höjer rösten i panikartad falsett och hotar med indragna bidrag och nedlagda utbildningar.

      ”Nästa gång är det ditt hus som någon bränner ner, filmar och får akademiska poäng för.”

      Nej, det är det inte. Lugna ner dig några gram.

  2. Stefan
    februari 17, 2009 kl. 3:45 e m

    Jag tror inte att någon kommer att bränna ner ditt hus (så långt har inte ”konsten” nått än). Men kanske slå sönder din bil (särskilt om personen i fråga vill göra ett konstverk om miljöförstöring; underligare saker har hänt).

    Vad gäller nedlagda utbildningar: Varför ska vi utbilda konstnärer? Ett antal högt aktade konstnärer har i debattprogram och debattartiklar, tillsammans med konstkritiker och andra hävdat att ”allt är konst som konstnären säger är konst”. Om det verkligen är så, är det inte att lura unga människor att de måste ta studielån och gå på konstfack? Och varför behöver konstfack finnas, om definitionen på konst är sådan?

    • Nicke
      februari 17, 2009 kl. 4:25 e m

      Jag skulle (nästan) respektera den som helt ärligt anser att samhället inte bör utbilda konstnärer, men politikerna ifråga gömmer isåfall den åsikten bakom en helt annan inställning: Ni (Konstfack) bär det fulla ansvaret för era studenters handlingar, och så fort vi inte gillar dessa handlingar – eller så fort mediedrevet går – så passar vi på att strypa era resurser.

      När det gäller definitionen av konst: 1) Jag utgår från att samhället finansierar konstnärliga utbildningar eftersom samhället inte definierar konst så som du beskriver. 2) Jag tänker inte ge vare sig dig eller det ”antal” konstnärer som du löst refererar till ensamrätten till att definiera konst. Däremot välkomnar jag en diskussion om vad konst är och hur konstnärer får agera, och anser att denna diskussion med fördel kan föras både på lärosäten som Konstfack (som i regel är underfinansierade) och genom nya och gamla medier (så tack för era inlägg).

      Slutligen, när det gäller min hypotetiskt sönderslagna bil: Jag kommer att kräva ersättning av den individ som utför en sådan handling, inte ge luft åt ett grumligt resonemang som säger att ”konsten”, ”konstnärerna” eller Konstfack bär skulden.

  3. ickekonstnär, men inte konsthatare (än)
    februari 17, 2009 kl. 4:24 e m

    Konstfack har på flera sätt visat sig oförmöget att hantera etiska problem.

    1. Man följer inte ens sina egna (mycket tillåtande) etiska regler.

    Man godkänner först ett examensarbete som uppenbart tillkommit på olaglig väg (inte ens Konstfack kan ha trott något annat). Man beslutar att i framtiden inte godkänna arbeten som tillkommit på olagligt sätt. När nästa olagliga examensarbete genomförs tar institutionen detta förbehållslöst i försvar.

    I det vetenskapliga värden vägrar man i många fall att befatta sig med forskninsgsresultat som tillkommit på etiskt tveksamt sätt. Stora tidningar vägrar publicera sådan resultat.

    2. Man tillämpar inte allmänt vedertagna principer för etisk prövning.

    Enligt alla internationellt vedertagna regler saknar resultatet av ett projekt betydelse för om det varit etiskt. Att vägra diskutera etiska övertramp med motiveringen att projektet inte är klart håller inte.

    Det är två saker som avgör om ett projekt har varit etiskt:

    a. Har man utfört en korrekt etisk prövning av projektplanen med värdering av tänkbar nytta, risker, information till inblandade, granskning av metoder och ansvarigas kompetens?

    b. Har man följt projektplanen?

    ”Vänta till i maj”-försvaret lurar ingen med erfarenhet av studier på människor!

    Så länge Konstfacks verksamhet drabbar utomstående och så länge man vägrar följa basala etiska regler måste vi andra lägga oss i. Kan skandalerna bero på att man på konstskolor är befriade på kraven på vetenskaplig meritering för att bli professor?

  4. Agnes
    februari 18, 2009 kl. 1:30 e m

    Håller med talaren i det här inlägget konstfack viker sina elever http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/sviker-konstfack-sina-elever

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: